כל מה שחשוב לדעת על חדשות ואטרקציות קריית שמונה

אילוף כלבים, אילוף כלבים מגזין

בקריית שמונה

אנחנו לא רק הכי טובים עם כלבים – אנחנו הכי אוהבים כלבים – גם את הכלב שלכם!

אילוף כלבים – באיזה גיל מתחילים?

רק שלא ינבח ב- 2 בלילה, רק שלא יעלה על המיטה, אויי לא…        רק שלא ילעס לי את הנעליים החדשות…

כן, מי מאיתנו מבעלי הכלבים לא רוצה כלב חמוד שגם מתנהג יפה… כלב מתורבת כזה, כלב מנומס, כלב שמתנהג ממש כמו… "בן-אדם". אבל לא סתם בן אדם, כן? אלא כזה שגם סיים לימודי נימוסין והליכות באנגליה… ברור. כלב מחונך, כלב שלא מפריע, כלב שמתנהג בנימוס, זה הרי חלום של כולנו…

אז איך, איך בדיוק משיגים כלב שכזה? האם זה רק עניין של אופי? האם זו בכלל גזירת גורל (עניין של מזל) או שזה עניין של אילוף?  והרי שאם באילוף עסקינן, אז מהו הגיל האידיאלי שבו כדאי להתחיל בתהליך כזה של אילוף?

אם כן, מאמר זה עוסק בשאלות אלו (ואף נוספות), אשר קשורות לאותו עולם נרחב של אילוף כלבים.

אז מתי מתחילים?

כשמחליטים להכניס גור חמוד הביתה בדרך כלל שומעים כל מיני עיצות (מכל מיני חברים ומכל מיני מכרים "שמבינים בתחום"). זה תמיד ענייני "עשה" או "אל תעשה" ושלל תובנות שקשורות לעניין האילוף… אם כן, לצורך מאמר זה שאלנו מומחה מהתחום (איש מקצוע ותיק ומנוסה שמעניק שירותי אילוף כלבים בקריית שמונה), אודות אילוף, הגיל המומלץ לתחילת האילוף וכד' – מידע כללי לו נזדקק אם וכאשר נחליט להכניס כלב לחיינו.

גישות שונות

בכל הקשור לגיל המומלץ לתחילת אילוף, הרי שדעות המומחים די חלוקות. למעשה ניתן להבחין בין 2 גישות באופן כללי:

 גישה א' – על פי גישה זו תחילת האילוף הרצוייה היא מגיל חודשיים. 

גישה ב' – על פי גישה זו  כדאי לחכות בערך 6 חודשים עד להתחלה של שלב אילוף שכזה (כלומר החל מגיל חצי שנה). 

גישה א'

בכל הקשור לגיל האופטימאלי לתחילת אילוף, הרי שישנם בעלי מקצוע שדווקא מצדדים בגישה לפיה ניתן לאלף כבר מגיל חודשיים (כאשר יש להקפיד עד אז, לא להפריד את הגור מאימו ומשאר הגורים). מצדדי הגישה רואים באילוף מגיל צעיר החל מגיל חודשיים כלי יעיל שיביא לכך שניתן יהיה לגדל את הכלב בצורה נוחה (ללא דגש על משמעת נוקשה בשלב זה). כלומר מצדדי הגישה טוענים כי המשמעת אינה המטרה בשלב זה אלא האמצעי – והרי אם משתמשים בדרך כוחנית מדי הרי שזה עשוי לגרום נזק לכלב. 

"בשלב זה כדאי ללמד את הכלב רק התנהגויות שנחשבות כרצויות", טען איש המקצוע מהתחום איתו שוחחנו (אשר מעניק שנים רבות שירותי אילוף כלבים בקריית שמונה וכל יישובי אצבע הגליל).

גישה ב'

גישה זו דוגלת בכך שקיימים 2 שלבים בחיי הכלב הצעיר:         שלב ראשון – שלב גור (גיל 0 חודשים עד 2 חודשים).               שלב שני – שלב הקדמה לאילוף (גיל 2 חודשים עד 6 חודשים).   על פי תפיסה זו הרי שהגור צעיר מדי בשביל להתעסק איתו בעניינים של משמעת (הוא רק בשלב של עיצוב ראשוני של האופי שלו). רק כשיגיע לגיל 5 חודשים אפשר וכדאי יהיה להתחיל עם הצבת גבולות. 

"הצבת גבולות כאלו בשלב מוקדם יותר עלולה לגרום לנזק בלתי הפיך – לייצר נזק לאופי של הכלב. לדוגמא, טון דיבור נוקשה בשלב זה יכול לייצר אצל הכלב נזק טראומטי. בשלב זה אפשר לתת הדרכה אחת או שתיים אצל מאלף כלבים אבל עדיין כאמור לא מומלץ לבצע הליך של אילוף מסודר, כי רמת הקשב של הגור נמוכה עדיין, זה כמו להעלות ילד בגיל גן לכיתה א'… כשמתחילים את התהליך בשלב מאוחר יותר, אז רמת הריכוז כבר תהיה גבוהה ואפקטיבית הרבה יותר", הסביר איש המקצוע איתו שוחחנו (אשר מעניק שירותי אילוף כלבים בקריית שמונה וסביבתה). "כן, חשוב לאלף את הכלב בגיל האופטימאלי – הכוונה שמצד שני  גם לא מומלץ להתחיל את האילוף בשלב מאוחר מדי כמו נניח גיל 5…" הוסיף בדבריו אותו בעל מקצוע מקריית שמונה. "הגיל האופטימאלי הוא בין 6 חודשים ל- 3 שנים. כלב שיעבור תהליך אילוף לצורך העניין לאחר גיל 5, כבר אי אפשר יהיה לצפות ממנו להגיע לאותה תוצאה כמו גור בן חצי שנה… הכל עניין של הרגלים – זה נכון אגב לכלבים וזה נכון גם לנו בני האדם…. זה ממש אותו הדבר" הוסיף בחצי חיוך מאלף הכלבים מקרית שמונה.

"אגב, יש גם עוד "אסכולה" שמצדדת בגישה הזאת. גישה שממליצה על כך שבגיל חודשיים כדאי להתחיל במשחקים של עיצוב התנהגות (כלומר מאין "מיני-אילוף") כך שזה יהווה הכנה לגיל 6 חודשים – על מנת שבגיל זה יהיה כבר הרבה יותר קל לאלף. זו למעשה גישה שמשווה את הגורים לבני אדם – כלומר לצורך הדוגמא: גורה בת  6 או 7 חודשים כבר מקבלת מחזור. לכן, אם נשווה אותה לנערה, הרי שיהיה קשה מאוד לאלף אותה בגיל ההתבגרות שלה… ממש כמו שכל הורה יודע שלהתחיל לחנך ילדים בגיל ההתבגרות זה פחות יעיל…" הוסיף  איש המקצוע (אותו מאלף כלבים מנוסה והבעלים של פנסיון לכלבים בקרית שמונה).

לסיכום העניין

נושא האילוף והגיל המומלץ להתחיל בו, זהו נושא שמדובר בו רבות. היום המחלקות בין אנשי המקצוע והגישות השונות הולכות ומתמעטות להן. היום דווקא המחלוקות שצוברת תאוצה הינן בכלל בכל הקשור לדרכים שונות בגידולו של הכלב הבוגר.

כך או כך, גם אם ניקח את הכלב לאילוף (על פי גישה כזו או אחרת) וגם אם לא ניקח אותו לתהליך של אילוף, הרי שכלב בחיינו ללא ספק יוסיף הרבה מאוד אור ושמחה. נסיים באותו משפט שאמר לנו בעל המקצוע שמעניק כבר הרבה מאוד שנים שירותי אילוף כלבים בקריית  שמונה – "הכלב הוא החבר הכי טוב שלנו – אז למה שלא נהיה החברים הכי טובים שלו?…".

אולי יעניין אותך גם:

 

דילוג לתוכן