newlogo-removebg-preview

היסטוריית קריית שמונה

קריית שמונה התחילה בכלל בשם "קריית יוסף" על שם יוסף טרומפלדור, גיבור ישראל שנפל בקרב על תל –חי השכנה. עד היום, יוסף טרומפלדור הוא אחד הגיבורים המוכרים ביותר בהיסטוריה היהודית והישראלית והוא שקבע את הביטוי "טוב למות בעד ארצנו" ונקשר עמוקות עם התרבות בקריית שמונה.
העיר הוקמה בשנת 1949 כמקבץ מעברות לעולים החדשים שהגיעו בשנים הללו לארץ (בעיקר מעירק, תימן ולוב). העולים הגיעו ישר לחורבות הבתים של הכפר הערבי והקימו סוג של כפר חקלאי על אדמות אלה. אחרי שנה, הישוב מנה כבר יותר מ-200 משפחות והן התחילו לגבש עמדה חינוכית ופוליטית ליישוב.
באמצע 1950, נולדה העיר קריית שמונה! השם "קריית יוסף" הוחלף ל"קריית שמונה" ובכך מונצח אף יותר הקרב על תל חי. ה"שמונה" שבשם העיר, מיוחס לשמונת הלוחמים שנספו בקרב על היישוב. בשלב הזה הפך הכפר החקלאי "קריית יוסף" לעיירה "קרית שמונה" גם בשם וגם באופי.

בניית העיר

ממשלת ישראל התחילה להסתכל על קריית שמונה כאל חלק חיוני בביטחון ישראל וקביעת הגבולות. המדינה שאפה שיגיעו כמה שיותר עולים חדשים שיגדילו את העיירה הצפונית. לכן אושרו במהירות ביחס למרכזי עלייה אחרים,  תכניות בניה בעיר. חברת "סולל בונה" היא זו שהופקדה על הבנייה בשנותיה הראשונות של קריית שמונה והתחילה להכשיר את תושביה החדשים במגוון מקצועות שיועילו לבניית הדיור החדש בעיר וכן להקמת התשתיות. עקב כך בקריית שמונה יש עד היום מגוון רחב ואיכותי של אנשי מקצוע של שיפוצניקים, גננים בקריית שמונה, חשמלאים, שרברבים, טכנאי מזגנים ורכב ופחחים וכן בעלי מקצוע נוספים ומוכשרים בתחום האחזקה והבניה שמעבירים את הכשרתם מדור לדור.

העולים הראשונים של קריית שמונה אוכלסו בשיכונים א', ב' וג' והמשיכו לבנות בתים חדשים. חלק מהתושבים קיבלו בית עם שטח המאפשר גידול חקלאי וכן עברו הכשרות ממשרד החקלאות כדי להשמיש את השטח לחקלאות בקרית שמונה בצורה המיטבית ובכך להוסיף לתושבי העיר ולבעלי הבתים פרנסה חקלאית.

ההשקעה של המדינה בהכשרת העולים לעבודה על פני ייצור מפעלים, תעשייה או בתי חינוך, גרמה לעצירה בהתפתחות העיר וקריית שמונה נאלצה בדברים האלה, להסתמך על עצמה בעיקר. העשורים הראשונים של קריית שמונה לוו בהסתגלות קשה של העולים לתנאים הקשים של הארץ. דבר זה השתנה רק בהמשך עם עלייתם של עולי ברית המועצות.

בכל אחת מהעליות בשנותיה המוקדמות של המדינה, נתח רב מהעולים הגיע לקריית שמונה, אם לבתי קבע ואם למעברות. המגוון המשתנה של התושבים בעיר גרם הרבה פעמים לחוסר יציבות וקריית שמונה שינתה את אופייה תדיר. תושבים עזבו ותושבים הגיעו.

המצב הביטחוני והשפעתו על קריית שמונה

במהלך השנים, קרבתה של קריית שמונה אל הגבול הלבנוני, אולי היטיב למדינה אך לא היטיב כלל עם העיר ותושביה. כניסות חוזרות ונשנות של מחבלים אל פנים קריית שמונה וכן ניסיונות פיגוע רבים (שחלקם צלחו לצערנו), לא עודדות את אזרחי המדינה להגיע ולהשתכן בקריית שמונה וגם לא עודדו את בעלי המקצוע לקדם את עסקיהם בעיר. הסיכון בקרבת העיר אל הגבול הגיע לשיא באפריל 1974 כאשר חוליית מחבלים הצליחה לחדור מהגבול הלבנוני לתוך קריית שמונה ולבצע פיגוע רצחני שגבה את חייהם של שישה עשר בני אדם. התושבים הורגלו מפאת המצב, לחיות במודעות ולהיות עירניים לביטחונם האישי. בגלל הפגיעה בביטחונם האישי של תושבי קריית שמונה והלחצים שהופעלו מצדם על הממשלה, התחילו פעולות צבאיות מצד ישראל כדי להחזיר לתושבי קריית שמונה וצפון הארץ את תחושת הביטחון כשבעיקרם מלחמת לבנון הראשונה ב1982.

ביטחון בישראל

צה"ל הגן על העיר שנים ארוכות אך תושבי קריית שמונה נאלצו לדאוג לעצמם כלכלית בגלל המצב הביטחוני בכל שנותיה של קריית שמונה. אנשים פחדו להגיע, תיירים בחרו להתרחק והמדינה לא תמכה בצורה מספקת בפיתוח העיר. תושבי קריית שמונה בנו את הכלכלה של העיר בעצמם והסתמכו אחד על השני לתעסוקה.

העלייה מברית המועצות והתנופה החדשה

בשנות ה-90, עם העלייה הגדולה מברית המועצות, הגיעו עולים רבים לקריית שמונה והעיר התחילה לגדול מחדש. הגעתם של העולים הרבים לעיר הביא למספר שינויים. מדובר בקבוצת אוכלוסייה שונה מאוד מהעולים שהגיעו אחרי קום המדינה. ארבעים השנים שמפרידות בין העליות הן ארבעים שנים בהן העולם מאוד התקדם. העולים מברית המועצות, הגיעו מאזורים אורבניים, עם תארים, הכשרות מקצועיות ולימודים גבוהים והיו רגילים לאיכות חיים שלפעמים גבהה גם על זו שהייתה אז בקריית שמונה.

כל האיכויות שהעולים מברית המועצות הגיעו איתן, לא הצליחו להביא אותם למצוא עבודה בתחומי ההכשרה שלהם. העולים ברובם עלו בחופזה, עקב אנטישמיות גוברת בברית המועצות ולא מבחירה אידיאולוגית דוקא. העולים, שהגיעו עם הרבה יכולות אבל ללא השפה העברית, התקשו להתאקלם בקריית שמונה ובמדינת ישראל באופן כללי.

אחרי כמה שנות הסתגלות כשהבינו העולים מברית המועצות כי עליהם לדאוג לעצמם לכלכלה ותעסוקה, הם התחילו למצוא פתרונות כלכליים ומקומות העבודה התחילו לצוץ בכל מקום בעיר יחד עם אזורי תעשייה חדשים שניבנו. המצב הכלכלי של העולים שהשתפר הביא למעגל כלכלי בקריית שמונה שגרם לעסקים הקטנים בעיר לפרוח גם כן.

קריית שמונה של היום

האוכלוסייה המעורבת והמגוונת של קריית שמונה מקנה לה נפח צבעוני של תרבות וחברה. הרחוב מלא באנשים מכל קצבות הגלות ואלו חיים יחד בהרמוניה מוחלטת. העולים מברית המועצות הביאו איתם מהתרבות שלהם ונהנים מהתרבות הקיימת וכך גם תושביה הוותיקים של העיר שנהנים היום גם הם מהשכנים החדשים שלהם ומאפשרויות שונות של צרכנות ושירותים שונים.

מתחילת שנות האלפיים העיר כן הביאה עימה תנופה כלכלית מסוימת ומאז סוף מלחמת לבנון השנייה, העיר רק ממשיכה בצמיחתה הכלכלית. השקט הביטחוני בגזרה, הביא אל קריית שמונה תיירים רבים ותושבים רבים שהתאהבו בעיר הגלילית ובסביבתה. העיר המשיכה בפיתוח בקצב מהיר. תושבים החלו לשפר את המגורים שלכם, חנות פרחים מקומית קמה, שירותי רכב מקצועיים החלו לתת שירות, מרפאה וטרינרית עירונית ועוד שלל שינויים ששיפרו את חיי התושבים.

קריית שמונה מהווה סיפור הצלחה של עצמאיות. עיר שהוקמה עם קום המדינה ונאלצה לבנות את עצמה במשך עשרות שנים עם קשיים מכל הכיוונים. קריית שמונה הצליחה ומצליחה לגדול, להתפתח ולהמשיך לגבש את זהותה.

ענפי התעשייה שצמחו בה, התרבות המתגברת והנופים העוטפים את העיר, מביאים את התיירים הרבים להגיע ולבקר בקריית שמונה וליהנות מפירותיה.

היום, קריית שמונה מביאה איתה חיבור ונחת גלילית כמו שרק בירת הצפון יודעת להביא. הנופים הירוקים משתלבים עם הבנייה העירונית של קריית שמונה ואנשיה נמצאים בטווח שבין עירוניים לכפריים במובן הכי טוב של המילה. תושבי קריית שמונה נהנים מהנחת שהצפון מביא יחד עם העירוניות המתפתחת של העיר ונהנים כיום מביטחון אישי ותעסוקתי גם יחד.

בעלי מקצוע מובילים

חשמלאי
AGSLAdmin

חשמלאי קריית שמונה

חשמלאי מוסמך בקריית שמונה – מאיר לכם את הבית! חשמלאי מוסמך בקריית שמונה למגוון עבודות חשמל בבית שלכם מהירות, משאיר אתכם מאושרים עם מערכות חשמל

קרא עוד »
מוסך
צוות האתר

מוסך קריית שמונה

מוסך קריית שמונה – הכל תחת קורת גג אחת מכירים את ההרגשה הזו שאתם נכנסים לרכב ונוסעים לעבודה, הדרך היא אותה דרך, הרכב הוא אותו

קרא עוד »
חנות פרחים קריית שמונה
חנות פרחים
צוות האתר

חנות פרחים קריית שמונה

חנות פרחים בקריית שמונה צבעונית ומרשימה באה לצבוע לכם את היום! אין כמו להפתיע מישהו אהוב בזר פרחים משגע ביום הולדת, לקראת שבת או סתם

קרא עוד »
דילוג לתוכן