newlogo-removebg-preview

מידע על העיר קריית שמונה

קריית שמונה התחילה בכלל בשם "קריית יוסף" על שם יוסף טרומפלדור, גיבור ישראל שנפל בקרב על תל –חי השכנה. הקרב על תל חי הוא עד היום אחד הקרבות הקשים ביותר שידעה ההתיישבות היהודית בארץ ישראל. תל-חי, מטולה, כפר גלעדי וכן המתיישבים בכפר "חמארה", שעל אדמתו יושבת היום קריית שמונה, הותקפו בתדירות גבוהה על ידי יושבי האזור הערביים. בשיא ההתקפות, התחולל הקרב בתל חי, בו נהרגו שמונה יהודים ביניהם יוסף טרומפלדור. עד היום, טרומפלדור הוא אחד הגיבורים המוכרים ביותר בהיסטוריה היהודית והישראלית והוא שקבע את הביטוי "טוב למות בעד ארצנו" ונקשר עמוקות עם התרבות בקריית שמונה. 

אנשי מקצוע בקריית שמונה

העיר הוקמה בשנת 1949 כמקבץ מעברות שהוקמו על חורבות הכפר חמארה ליישוב העולים החדשים שהגיע בשנים הללו לארץ (בעיקר מעירק, תימן ולוב) ונקראה "קריית יוסף" על שם יוסף טרומפלדור, גיבור הקרב בתל חי. העולים הגיעו ישר לחורבות הבתים של הכפר הערבי שישב שם והקימו סוג של כפר חקלאי על אדמות אלה. אחרי שנה, הישוב מנה כבר יותר מ-200 משפחות והן התחילו לגבש עמדה חינוכית ופוליטית ליישוב.

באמצע 1950, נולדה העיר קריית שמונה! השם "קריית יוסף" הוחלף ל"קריית שמונה" ובכך מונצח אף יותר הקרב על תל חי. ה"שמונה" שבשם העיר, מיוחס לשמונת הלוחמים שנספו בקרב על היישוב. בשלב הזה הפך הכפר החקלאי "קריית יוסף" לעיירה "קרית שמונה" גם בשם ובעיקר באופי והעלייה אליו המשיכה להתגבר.

תקומתה של עיר

בעשורים הראשונים של העיר, חוותה קריית שמונה קשיים רבים. קרבתה של העיר הצפונית אל גבול לבנון, הביאה לפיגועים והפצצות רבות בעיר, מה שפגע בתחושת הביטחון גם של תושבי העיר וגם של מבקרים שיכלו היו לבוא ולהנות מהסביבה הירוקה של אצבע הגליל אם רק היו מרגישים בטוחים. בנוסף לבעיות הביטחון הרבות, המדינה לא השקיעה מספיק כספים בפיתוחה של העיר. מעבר למספר שכונות לשיכון העולים, לא הוקמו אזורי תעשייה או מפעלים. לא הושקעו כספים בבניית בתי ספר ומרכזי תרבות לילדים ונוער והעיר לא תוקצבה במידה מספקת לשיפור התשתיות בתוכה. קריית שמונה אמנם הייתה חשובה מבחינה התיישבותית, אך כנראה שלא הייתה חשובה מספיק למדינה כדי שזו תשקיע באזרחים שישבו בה.

תושבי קריית שמונה, ברובם הגיעו בעליות של שנות ה-50 וה-60, אמנם היו מאוכזבים מהתנהלות המדינה, אך הבינו שעליהם ליצור לעצמם תעסוקה ואטרקציות ולאחר שנות הסתגלות רבות, הצליחו לבסס כלכלה קטנה אך יציבה בתוך העיר שמסתמכת האחד על השני. עם זאת, העיר לא הצליחה לגרום לגדילה באוכלוסייה ותושבים רבים עזבו את העיר.

העלייה מברית המועצות

בשנות ה-90, החליטה קריית שמונה לקלוט מספר רב של עולים מברית המועצות. העולים החדשים הביאו איתם לעיר שוני גדול בתרבות, בהלך רוח ובתעסוקה. העולים החדשים, שהגיעו מאזורים אורבניים, ציפו לאווירה דומה לזו שהייתה אצלם והופתעו לגלות שלא כך הדבר. הערים בארץ מאוד שונות מן הסתם מהערים המזרח אירופאיות גם מבחינת התרבות והחינוך. רוב העולים החדשים הגיעו לארץ עם תארים והכשרות מתקדמות במקצועות שונים ומגוונים אבל למרות ההכשרות, חוסר הידיעה של העולים החדשים את השפה העברית, הקשה עליהם למצוא עבודה במקצועות שלהם.

לעולים החדשים לקח זמן, כמו בכל עליה , להתרגל למציאות החיים החדשה שלהם. לאחר זמן הסתגלות מסויים, התחילו העולים החדשים להשתלב יותר בכלכלת העיר. בגלל מספרם הגדול, יכלו העולים מברית המועצות לפתוח עסקים שמציעים שירותים שיועילו ליתר העולים. למרות המספר הרב של העולים, באופן מפתיע לא נוצרה הבדלה בין האוכלוסיות בעיר. העולים החדשים גרו בשכנות לוותיקי העיר ועסקים הוקמו זה לצד זה מכל התרבויות שבעיר.

השילוב של העולים החדשים באוכלוסיית קריית שמונה הוותיקה, רק הועיל לעיר עם הזמן. העולים וותיקי העיר למדו לחיות ביחד ולהנות אחד מתפוקתו של שכניהו. נוצרה בקריית שמונה כלכלה חזקה יותר ומגוונת יותר.
מספרם הגדול של העולים לכשעצמו, הרים את כלכלת העיר. הילדים והצעירים הרבים שהגיעו לעיר תרמו גם כן לפני העיר והשילוב של השניים הצליח לחזור להפתח את העיר.

התפתחות מחודשת

ב2006, סיום מלחמת לבנון השנייה הביאהקריית שמונה לשקט בגבול הצפוני. שקט שממשיך באופן יציב למדי עד ימינו אנו. קריית שמונה סופסוף הצליחה להתפתח ולהביא אליה תיירים ותושבים חדשים. בשנים האחרונות קריית שמונה נהנית מהשקעות מהמדינה, מהקמת מרכזי תעסוקה ותעשייה, הגברת אנשי מקצוע כגון גננים הנותנים מענה לתושבים בנושא טיפוח גינות, טכנאים במקצועות שונים, חנות פרחים מקומית, מורה ללימוד נהיגה ועוד ומהגעתם של תושבים חדשים לגור בעיר.

הכבישים החדשים שנסללו אל העיר וממנה, הביאו לנגישות גבוהה יותר ממרכז הארץ. יחד עם שדרוג התחבורה הציבורית לאזור, קריית שמונה היום היא עיר נגישה ופחות מרוחקת מהמרכז משאפשר לחשוב. כביש 90, הכביש הארוך ביותר במדינת ישראל, מתחיל ממטולה ועובר בקריית שמונה. חלקו הצפוני הוא חלקו הקדום ביותר ונסלל כבר בתקופה העות'מנית. הכביש עבר שיפוץ והרחבה בקרבת קריית שמונה והיום, מאפשר נסיעה נעימה ומרווחת לקריית שמונה וממנה.

מתקדמים אל העתיד

מכללת תל חי בקרבת העיר מביאה את הסטודנטים אל מרכזי הבילוי של העיר, מכניסה צבע חדש לקריית שמונה. מתחם סטודנטים שעתיד להיפתח בקריית שמונה ויכיל בתוכו לא רק מגורים אלא גם מרכז תרבות וספורט להנאת הסטודנטים והקהילה, עתיד להמשיך ולהביא את צעירי האזור לקריית שמונה. מכללת תל חי היא אחת המכללות המבוקשות בארץ ולומדים בה אלפי סטודנטים מכל המדינה. אלו מגיעים לאזור קריית שמונה ומתאהבים בטבע הפסטורלי שנמצא במרחק נגיעה מכל מקום ואף עובר ומשתלב בתוך קריית שמונה והישובים מסביב.

מרכז הפוד-טק הבינלאומי שנבנה בעיר, מייצר תעשייה ומביא את הקידמה הטכנולוגית גם לאזור קריית שמונה. המרכז עתיד להביא עימו עובדים רבים בעלי מקצוע מהתחום לאזור קריית שמונה, אלו ימשיכו לפתח את התעשייה והתעסוקה של תושבי העיר וישמשו כתוספת משמעותית לכל קהל לקוחות של כל עסק בקריית שמונה כיום.

פיתוח אתרי הטבע בסביבת העיר והנופים היפים של הגליל, יחד עם הביטחון המורגש באזור, מאפשרים את הגעתם של התיירים שבאים להנות מהסביבה הכל כך יפה ומושכת שקריית שמונה מציעה. הרי הגליל הירוקים, נגישים למי שרק ירצה עם מסלולי הליכה ונסיעה באינספור מסלולים. מאגרי מים ונחלים רבים בסביבת העיר וכן מסעדות ומרכזי בילויי, הופכים אט אט את קריית שמונה להיות אחת הערים המתויירות בישראל.

קריית שמונה, עיר שבנתה את עצמה בשתי ידיים ועברה כל קושי כדי להיות מי שהיא, היום, מהווה קשת של תרבויות המשתלבות יחד ויוצרות פלטת צבעים צבעונית וחיה. הנופים הירוקים – כחולים משתלבים בהרמוניה עם הנוף האורבני עשוי הבטון, נותנים לקריית שמונה את המראה האירופאי הכל כך לא מתאים בנופיה של ישראל.

קריית שמונה היא המצפן של ישראל, מראה לא רק על הצפון, אלא בעיקר אל העתיד.

 

 

 

 

אולי יעניין אותך גם:

מעבדת טלפונים מומלצת >>>
קוסמטיקאית ותיקה באזור הצפון >>>
שערים חשמליים באזור קריית שמונה >>>
קבלן איטום מקצועי בקריית שמונה והסביבה >>>

דילוג לתוכן