כל מה שחשוב לדעת על חדשות ואטרקציות קריית שמונה

סנדלריה, סנדלריה מגזין

בקריית שמונה

בסנדלרייה שלנו זו אהבה לכל נעל 👠 גם לנעל שלכם 👢 תיקון כל סוגי הנעליים 🥾 במומחיות מהירות והכי חשוב – באחריות❗ 👞

שיפוץ נעליים שהתבלו – איך זה מתבצע?

היום הרי אין בעיה להיכנס לכל חנות נעליים ולצאת עם נעליים חדשות. והרי המחירים לא כל כך גבוהים כמו פעם. לא חייבים לחשוב פעמיים על כל קנייה שכזו של זוג נעליים חדשות. עם זאת, הרי בהחלט שיש זוגות נעליים שמסיבות שונות שווה יהיה לתקן ולא לוותר עליהם. כן בהחלט ממש כמו פעם… אז באילו מקרים שווה יהיה לנו ללכת לסנדלר ולתקן את הנעליים מבלי להרים ידיים מראש?

לצורך הכתבה נפגשנו עם איש מקצוע ותיק ומיומן שכבר ראה לא מעט סוליות ושרוכים במהלך חייו. נפגשנו עם בעל סנדלריה בקריית שמונה ששמח לשתף אותנו בסודות המקצוע.

"דבר ראשון אני חייב להגיד שאני עובד בסנדלריה שלי מאז שנולדתי פחות או יותר… לקחו אותי מבית יולדות ישר לסנדלריה המשפחתית שאבא של פתח בעיר. המקום מאז ועד היום נקרא "סנדלר בקריית שמונה". אני אוהב את המקצוע שלי ואני חייב להגיד שבניגוד למה שחושבים אנשים עדיין מגיעים לסנדלר בשביל לתקן נעליים. יש לזה כמה סיבות. דבר ראשון יש כאלו שיש להם נעליים מפירמות יקרות מאוד, שהתיקון שצריך לעשות הוא רק כמה שקלים – אז לא שווה להם לזרוק נעליים כאלו (לדוגמא נעליים של מותג ידוע שעולות סביב 1000 ש"ח לא כדאי לזרוק רק בשביל הדבקת סוליות שזה תיקון שאני לוקח עליו 50 ש"ח וזה כולל גם ניקוי יסודי של הנעליים וגם הברקה עם וקס, ככה שהנעליים יוצאות תוך כמה שעות כמו חדשות… דבר שני, וזה הכי חשוב, אנשים נקשרים לנעליים שלהם… כן, כל פעם אני שומע סיפורים של אנשים על זה שהנעליים שלהם הועברו אליהם בירושה מאבא לבן וכו' וכו'. ובלי קשר יש כאלו שקונים בגדים ונעליים וקשה להם להגיד שלום ולהתראות לחפצים שלהם – הם נקשרים אליהם – זה די טבעי…", חייך אותו בעל מקצוע חביב מבית העסק סנדלריה בקריית שמונה.

shoemaker-workshop-making-shoes

אם כן הרי שעל אף המגמה בה אנשים היום קונים נעליים חדשות כמעט על כל בלאי הכי קטן שיש בנעליהם, הרי שיש במקביל אנשים ששומרים על נאמנות לנעליהם וגם לסנדלר שלהם.

 

מה עושה סנדלר?

סנדלר הוא כמובן אותו בעל מקצוע אשר עיסוקו הוא תיקון של נעלים, סנדלים, כפכפים וגם מוצרי עור כגון תיקי יד ארנקים וכד'. בנוסף הרי שישנם סנדלרים שתחום ההתמחות שלהם הוא תיקון מורכב יותר של נעליים אורטופדיות.

מקצוע זה של סנדלרות הינו מקצוע שעם הקדמה והטכנולוגיה שמקיפה את עולמנו מכל עבר, הולך ומצטמצם, או הולך ונעלם יש שיאמרו, אך עם זאת כאמור ישנם אנשים שמסיבות שונות בוחרים להיות נאמנים לסנדלר שלהם ובעיקר לנעליהם (שמהן הם לא רוצים להיפטר כל כך מהר). נישה זו של צרכנים היא הגורם אשר מאפשר לסנדלריות מתמחות שחלקו ותיקות מאוד, לשרוד ואף לשגשג בחלק מהמקרים (והרי ישנם אזורים בהם הביקוש לסנדלר מקצועי גדול מההיצע על רקע המגמה של צמצום הסנדלריות בשנים האחרונות בישראל).

טכניקות של סנדלר

סנדלר לרוב מקבל נעליים עם בעיות של: סוליה שנקרעה או כזו שנפרדה מהנעל (עקב מגע של מים ברוב המקרים, שהסיר את ההדבקה שבין אותו גומי סוליה למשטח הנעל) ובעיות של לשון קרועה (שעל פי רוב זהו בלאי טבעי מריבוי של שימוש ושריכת שרוכים).

בכל הקשור לסוליה, הרי שבמצבים כאלו סנדלר מפריד באופן מלא את גומי הסוליה (גם אם היא רק תלושה חלקית) ולאחר מכן הוא מנקה היטב עם מטלית לחה ובאמצעות לחץ אוויר את אותו גומי סוליה שהופרד ואת בסיס הנעל. לאחר ששני משטחי מגע אלו מתייבשים, הרי שהוא מורח בדבק מיוחד את שני המקומות שבאים במגע (משטח הנעל וגומי הסוליה). לאחר ייבוש הדבק, הוא מנקה את כל שאריות ההדבקה היטב באיזור הקצוות של גומי הסוליה. ולבסוף, אחרי כל זה, מתבצע ניקיון יסודי של כל הנעל לרבות מריחת וקס שמעניק ברק ואף שומר על העור. פעולה שכזו אורכת כמה שעות (והרי יש להמתין לזמני ייבוש הנעל) ועלותה על פי רוב זניחה ביחס לעלות הנעל, במידה ומדובר בנעליים יוקרתיות העשויות עור איכותי (שיכול להחזיק שנים ארוכות במידה ועובר תחזוק הולם כפי שצריך).

היסטוריית הסנדלרים

בקרב היהודים הרי ששמות  משפחה כמו שומאכר או שוסטר אלו שמות המעידים על עיסוקו של האדם בסנדלרות.

"תראה, שם המשפחה שלי לא מעיד על העיסוק שלי ושל אבא שלי, אבל יש לא מעט אנשים גם כאן בצפון הארץ, שאני יודע שהמשמעות של שמם זה סנדלר בעברית (זה אומר שאחד מאבות המשפחה שלהם היה סנדלר. כל פעם אני אומר להם את זה וחלקם – הצעירים יותר, לא תמיד מודעים לזה…)" צחקק אותו בעל סנדלריה בקרית שמונה איתו שוחחנו.

"בזמנו, כשאבא שלי עלה לארץ, הוא היה בין הראשונים שפתחו באיזור הצפון עסק של תיקון נעליים, אבל הוא היה הראשון שפתח סנדלריה בקריית שמונה. בימים ההם זה היה מקצוע שלא היה לו ביקוש כל כך, רוב הסנדלרים היו אנשים שבאו ממצוקה כלכלית אבל אני טוען שכל עבודה מכבדת את עצמה – ככה אבא שלי היה אומר והוא זה ההוכחה לזה. תמיד התפרנסנו בכבוד ותמיד בצורה מחוייכת וכמובן ידידותית עם כל הלקוחות", הוסיף בדבריו.

סיכום

כמאמר הפתגם "הסנדלר לא הולך יחף" הרי שהסנדלרים של היום (אלו שנשארו) אכן דואגים לכבד את עצמם ואת מקצועם. במובן הזה הם אכן לא הולכים יחפים… והרי אלו ששרדו את תלאות הזמן הם כאלו שעובדים במרץ ויש להם ביקוש (מאותם הלקוחות שכפי שהוזכר מעדיפים תיקון על פני קניית נעליים חדשות). אם כן, אותם בעלי מקצוע (אשר תיקון נעליים זהו מקצועם) דואגים גם לנעול נעליים יפות שנראות כמו שצריך…

אולי יעניין אותך גם:

 

דילוג לתוכן