newlogo-removebg-preview

קריית שמונה בצל הטרור שלא נגמר

קרית שמונה תמיד חיה בצל הטרור. הטרור הפך לחלק מהמאפיינים והאישיות של העיר.

אפשר לחלק את החיים בצל הטרור לשתי חלקים, הראשון מקום המדינה ועד שנות השבעים, שבה הטרור התאפיין בטרור מסתננים. ומשנות השבעים ועד היום, שבה הטרור התאפיין יותר בטרור של טילים.

בתחילה, הגבול עם לבנון היה שקט יחסית ולא התאפיין בפעולות טרור רבות, ועיקר הטרור הגיע לקרית שמונה דווקא מאזור סוריה. קריית שמונה היתה גם העיר הקרובה לסוריה ולא רק ללבנון.

אך אם הגעת יותר ויותר ארגוני טרור פלסטינים ללבנון בשנות השבעים, הלכו ותכפו התקפות הטרור שיצאו מגבול לבנון על קרית שמונה.

למעשה מאז הקמתה סבלה קרית שמונה מטרור, דוגמא לכן אפשר למצוא בפעולת טרור של מסתננים שחדרו מסוריה, פנו למחצבות קרית שמונה ושם רצחו את השומר, אחד מהעולים מתימן הי"ד.

אך עיקר פעולות הטרור החלו בסוף שנות השישים ותחילת שנות השבעים, כאשר יותר ויותר רקטות נורות לעבר קרית שמונה, יותר ויותר טילים ופגזי ארטילריה פוגעים בקריית שמונה וגורמים לתושביה לחיות באיום מתמיד ובצל הטרור.

אחד משיאי הטרור שמהם סבלה קרית שמונה היה הפיגוע שביצעו מחבלים בתאריך 11 באפריל בשנת '74.

כאשר שלושה מחבלים מגיעים לקרית שמונה מגבול לבנון משתלטים על בניין ברח' יהודה הלוי ומצליחים להרוג 18 ישראלים, ולפצוע 15 ישראלים נוספים, לפני שהם נהרגים.

פעולה זו זעזעה את כל המדינה ולא רק את קריית שמונה, מכיוון שזו הייתה הפעם הראשונה שבה המחבלים תקפו כאשר ברור להם שאין להם דרך לסגת ולברוח ודינם להיהרג.

אלו קורבנות הטבח הי"ד

פאני שטרית בת 30 וילדיה אהרון בן 8, מוטי בן 4 ויוכבד בת 11 מקריית שמונה.

אסתר כהן בת 40, בתה שולה בת 14 ובנה דוד בן 17 מקריית שמונה.

בני הזוג מרים ויעקב גואטה, בני 30 מחיפה.

שמעון ביטון בן 30, בנו אבי בן 5 ובתו ענת בת שנתיים וחצי מקריית שמונה.

אניסה שטרן בת 47 ובתה רחל בת 8 מקריית שמונה.

שאול בן אליהו רמרג'קר בן 64 מקריית שמונה.

אסתר ואזנה בת 60 מקריית שמונה.

חייל צה"ל ממ"ק מרדכי גרידי בן 20 מרמת השרון.

איש משמר הגבול רב"ט סוהיל אבלק בן 20 מתרשיחא

 

במלחמת ששת הימים באופן מפתיע קרית שמונה נשארת שקטה ורגועה, אין ירי עליה ואין נפגעים בה, ב"ה. אך הטרור לא נגמר לצערנו, אלא הפוך, הוא מחמיר ומתחזק.

בתאריך 2.10.75 נפטר שלמה גבריאל ה"יד לאחר שחודשיים לפני כן נפגע באופן אנוש מפגיעת קטיושות שנורו על קרית שמונה, בן 52 במותו ואב ל11 ילדים.

בתאריך 19.3.78 נהרגים שני תושבי קרית שמונה מיכאל לזר וכרמן בן הי"ד כתוצאה מירי קטיושות.

ב – 19.3.78 שני הרוגים מירי קטיושות ( שמות ההרוגים: מיכאל לזר וכרמין בן ז"ל) שבעה תושבי קרית שמונה נוספים נפצעים.

בתאריך 7.9.81 סופגת קריית שמונה הפגזות כבדות של קטיושות על העיר, כאשר לפני כן נורו במשך עשרה ימים כ1230 קטיושות רקטות וטילים על צפון ישראל, רובן על קריית שמונה וסביבתה.

בתאריך 7.12.82 מתחילה מלחמת לבנון הראשונה, כאשר חלקים גדולים ומשמעותיים של צה"ל עוברים בתוך קרית שמונה והעיר הופכת לבסיס צבאי ענק ותוסס.

קריית שמונה במלחמת לבנון הראשונה ולאחריה

מלחמת לבנון הראשונה אכן עזרה מעט לשלווה של קריית שמונה, אך לא לאורך זמן. כבר בתחילת 1986, ב2.1 לשנה זו, סופגת קריית שמונה מטח קטיושות על העיר. ותוך פחות מחודש, או כבר בסוף ינואר של שנת 86 שוב מטח קטיושות על קרית שמונה. לעיר שוב אין רגע שקט ושלווה.

לקראת סוף שנת 86 שוב מטח קטיושות על קרית שמונה, הפעם נפגע בית ספר בקרית שמונה ויש נפגעים רבים.

שנות התשעים והטרור לא נגמר

הרשימה של טרור טילים רקטות וקטיושות על קרית שמונה הולכת ומתארכת. בתחילת שנת 92' שוב הפגזה כבדה על קריית שמונה. הפעם עם פגיעות ישירות בבתים ובניינים. הפגזה שנמשכת ימים וגורמת לפגיעות רבות וקשות.

בהמשך השנה בסוף אוקטובר של שנת 92' שוב פגיעות קשות של קטיושות בקרית שמונה. גם הפעם נזקים קשים וכבדים לעיר, נער בשם ואדין שוכמן נהרג מפגיעה ישירה של קטיושה, הי"ד

וזמן לא רב לאחר מכן, בטרור בלתי פוסק כלפי קרית שמונה, ב22 לאפריל שנת 93' שוב ירי של עשרות טילים ורקטות על קרית שמונה, הפעם 2 הרוגים מירי זה על העיר.

שלושה חודשים לערך לאחר מכן, שוב ירי על קרית שמונה, שוב טילים ורקטות על העיר, הפעם שני הרוגים, שמעוני גבריאל ובן דוד מרדכי ה"יד משלמים בחייהם מטרור אין סופי זה.

 

מבצע דין וחשבון – תושבי קריית שמונה מפונים מהעיר – לראשונה

מבצע דין וחשבון מתחיל בלבנון הפעם תושבי קרית שמונה מפונים למרכז לאחר ירי אינטנסיבי וקשה מאד על קריית שמונה. בסוף יולי חוזרים תושבי קרית שמונה לבתיהם ומגלים חורבן והרס נורא עקב פגיעות קשות בבתיהם ורכושם.

בסיכום מבצע דין וחשבון יש כ145 דירות הרוסות ופגועות, שני הרוגים, וחמישה פצועים.

והטרור ממשיך, אביב שנת 95', תושבי קריית שמונה מבלים במקלטים עקב מטחי קטיושה על העיר, וגם בסוף שנת 95' זוכים תושבי קרית שמונה לבלות במקלטים. מספר פעמים. טילים וקטיושות על כל הצפון, וכמובן בכלל זה, קרית שמונה.

כבר בתחילת שנת 96' שוב מטח כבד של קטיושות טילים ורקטות נופל על קרית שמונה, הפעם הנזק כבד עוד יותר מעל ל180 בתים נפגעים 50 מכוניות נפגעות, הנזק נאמד במליונים רבים של שקלים.

סוף אוגוסט 98, ושוב מטח כבד של קטיושות על קרית שמונה, מתחילת השנה ספגה קריית שמונה 13 מטחים של טילים ורקטות על העיר, עם מספר פצועים רב ומעל ל100 דירות שניזוקו.

יוני-יולי שנת 99, מטחי טילים ורקטות רבים נוחתים על העיר, מצב חרום מוכרז בעיר עקב הרס ונזקים משמעותיים לעיר, וחמור מכך, מותם של 2 תושבי קרית שמונה ופציעתם של רבים אחרים.

שנות האלפיים בקריית שמונה. אלף חדש הטרור הישן ממשיך.

פחות משנה לאחר מכן, מאי שנת 2000, שוב מטח טילים וקטיושות על קריית שמונה ופגיעות רבות בבתים ומבנים בעיר, פחות מחודש לאחר מכן, שוב מטח טילים כבד על קרית שמונה, ברחמי שמים מרובים אין הפעם נפגעים בנפש.

לאחר פרק זמן קצר של רגיעה, ב7.5.03 חיזבאללה יורה פגזים על קרית שמונה. 26 פגזים נופלים בתוך קריית שמונה. הטרור שממנו סובלת העיר לא נגמר. פחות מחצי שנה לאחר מכן, ב10 לאוגוסט שנת 03 שוב הפגזת קטיושות קשה על צפון ישראל בכלל ועל קרית שמונה בפרט.

לאחר שקט יחסי וקצר, סוף שנת 2005 שוב ירי מסיבי של טילים ורקטות על קריית שמונה.

ובאמצע השנה לאחר מכן, ב16.6.06, נכון, שוב מטח טילים פוגע בקרית שמונה וזורע הרס וחורבן.

פחות משישה חודשים לאחר מכן, ב22.11.06 התקפת טילים על קרית שמונה, הפעם בלילה, והפעם יש שלושה פצועים מתושבי קריית שמונה. יום לאחר מכן, שוב התקפת טילים על קריית שמונה, מצב המקלטים בכי רע, רובם מוזנחים ולא במצב לשהות בהם, והסכנה מהטילים והקטיושות עצומה.

קופצים קדימה קצת, ל19.08.07 ושוב התקפת טילים על קריית שמונה.

וכך סאגת הטרור שממנה סובלת העיר הגדולה בצפון הארץ לא נגמרת, במשך עשרות שנים, כמעט מיום הקמתה, סובלת קריית שמונה מטרור אין סופי, אכזרי ומתמשך, כנגד האוכלוסייה האזרחית של העיר.

סיפור עצוב של טרור כנגד אוכלוסיה אזרחית שלווה, סיפור שלא רק שלא נגמר, אלא שאין סופו נראה באופק, ונראה שעוד פרקים רבים יכתבו לצערנו בסגת הטרור שממנו סובלת קרית שמונה.

בשנים האחרונות ובמיוחד בשנת- 2022 מצב הטרור ירד מעט והיום תושבי העיר נהנים משקט יחסי. העיר מלאה בתיירות המגיעה מתוך הארץ ומחוץ לישראל. בנוסף, מרכזי צרכנות בקריית שמונה ומרכזי הספורט באזור תוססים ושוקקים ומצליחים לעודד תושבים ומבקרים רבים להיכנס אליהם ולבצע קניות ובילויים. ההיסטוריה של קרית שמונה מלאה בתקופות שונות כאשר ברובן מדובר בתקופה של מלחמה, אך יש גם תקופות וזמנים של רגיעה בהם רואים את הטוב שבעיר, זוכים להנות  מהנופים המדהימים ועוד, מהאטרקציות ומרכזי הבילוי השונים, ומקניות מהנות בקרית שמונה.

 

 

 

 

אולי יעניין אותך גם:

דילוג לתוכן