newlogo-removebg-preview

קריית שמונה והייחודיות של העסקים בה

לכל עיר יש את הייחודיות שלה, אין שתי ערים שהן אותו הדבר, עד כאן כולם מסכימים. גם על כך שערים בפריפריה שונות מערים במרכז הארץ כנראה שכולם יסכימו. ואם כך, נשאל, מה הייחודיות של קרית שמונה, העיר הקטנה אך הגדולה בצפון הארץ.

יותר מכך, נשאל…

מה הייחודיות של העסקים בקרית שמונה ?

אפשר לחלק את המאפיינים של העסקים בקרית שמונה למספר קטגוריות:

1. קריית שמונה כעיר חצי צבאית

קרית שמונה תמיד היתה קרובה לגבולות היותר מתוחים וסוערים של מדינת ישראל. מצד אחד גבול לבנון, ומצד שני גבול סוריה. לכן כבר מתחילת דרכה התאפיינה קרית שמונה בקירבה לבסיסי צבא גדולים ובתנועה ערה ואפשר לומר אין סופית של חיילים ממנה, דרכה ואליה. 

למעשה, אפשר לומר, שהיו תקופות שבכל רגע נתון אחוז גדול מהשוהים בקרית שמונה היו אנשי צבא, חיילים ושאר גורמים צבאיים. אוכלוסייה צבאית זו התאפיינה בצרכים המיוחדים שלה וקרית שמונה שמחה להיענות לצרכים אלו.

 

וכן התפתחו בקרית שמונה עסקים מרובים בתחום האוכל. אם זה אוכל רחוב כגון פלאפל או פיצה ואם זה בתחום המסעדות כגון מסעדות דגים ומסעדות מזרחיות. בכל מקרה, עקב אחוז אנשי הצבא הגבוה והלא-פרופורציונלי בקרית שמונה, גם אחוז בתי האוכל, המסעדות ושירותי האוכל השונים לא פרופורציונלי ביחס לאוכלוסייה. בקרית שמונה אפשר למצוא אחוז גבוהה להדהים של בתי אוכל, מסעדות, מאכלי רחוב, מאכלי עדות וכו' המשרתים את אלפי ולעיתים עשרות אלפי אנשי הצבא שעוברים בה בדרכם לגולן, או לגבול לבנון.

2. מאפיין עסקי נוסף של קרית שמונה הוא עסקים קטנים וזעירים של תושבי המקום 

עסקים אלו נבנו מתוך המעברות שהרכיבו את קרית שמונה בראשית דרכה והוקמו במקור עבור תושבי המעברות.

תושבי המעברות היו עניים ולכן הצרכים שלהם צנועים. לדוגמא, לתושבי המעברות של קרית שמונה לא היו רכבים שהיוו מוצר יוקרה בשנים ההן. לרוב תושבי קרית שמונה במעברות אפילו אופניים לא היו. הרי גם אופניים היה יקר מידי ובכל זאת, בראשיתה של קרית שמונה אפשר היה למצוא הרבה חנויות לממכר אופנים או לתיקון אופניים אבל מעט מאד מוסכים לרכב, אם בכלל, ואפילו לא סוכנות למכירת רכבים חדשים אחת במשך רוב שנותיה הראשונות של קרית שמונה. 

אותו הדבר לגבי שאר מוצרי היוקרה, פשוט לא היה להם מקום בקרית שמונה הענייה. לעומת זאת מוצרים זולים ופשוטים בעיקר מתוצרת מקומית, כמו נגר מקומי שבנה רהיטים זולים ופשוטים לקרית שמונה, או רפד מקומי שתיקן רהיטים אלו שוב ושוב ושוב, או פחח מקומי בקרית שמונה שבנה, גדרות, סככות, גגות ובערך הכל, או אפילו מסגר מקומי בקרית שמונה שבנה מה שהפחח לא הצליח לבנות, וכן הלאה, הרעיון מובן.

3. מאפיין נוסף לעסקים בקריית שמונה – היותה עיר מרכזית לכל ישובי הסביבה

ומתן שירותים שונים לכל הישובים האלו, מושבים, קיבוצים, משקים, כפרים וכו'.

לדוגמא, בכל משק קיבוץ או מושב באזור קריית שמונה היה טרקטור, אבל 5-6 משקים במושב לא הצדיקו הקמת מוסך לטרקטורים. מצד שני, בקרית שמונה הוקם מוסך לטרקטורים ל 100 משקים של עשרות הקיבוצים בסביבה וכך נתנה קרית שמונה פתרון לתושבי האזור בקיבוצים, כפרים, מושבים וכו'. 

דוגמא נוספת היא קניות לתכולת בית. לדוגמא, חנות רהיטים. כאשר לא היה כלכלי להקים בכל כפר, קיבוץ ומשק חנות רהיטים, אבל בקרית שמונה קמה חנות ששירתה את תושבי קרית שמונה, וממילא על הדרך ריכזה אליה את כל תושבי האזור וצפון הארץ.

 

4. קרית שמונה וצפון מדינת ישראל שונים בנוף שלהם משאר חלקי הארץ

 צפון ישראל וקריית שמונה מתאפיינים בנוף קר ואירופאי יותר, ירוק והררי יותר. קרית שמונה היא העיר הגדולה והמרכזית בצפון הארץ ולכן ממלאת תפקיד חשוב בתיירות בצפון הארץ.  צפון ישראל וקריית שמונה מתאפיינים בנוף קר ואירופאי יותר, ירוק והררי יותר. קרית שמונה היא העיר הגדולה והמרכזית בצפון הארץ ולכן ממלאת תפקיד חשוב בתיירות בצפון הארץ. 
אוכלוסיית מדינת ישראל עברה מעוני ואפילו תקופת צנע בראשיתה, לעושר ורווחה של אוכלוסיות רבות במדינה. יחד עם הרווחה הכלכלית הגיעו פעולות המאפיינות רווחה כלכלית, ובראשם התיירות, וכאן נכנסת קרית שמונה לתמונה.

 

מידי שנה גדלה התיירות בצפון הארץ, ויחד איתה גדלה התיירות בקרית שמונה והסביבה. כך גם גדלו שרותי התיירות שקרית שמונה נתנה לתיירים ולמטיילים, וכך גם גדל מספר תושבי קרית שמונה שמתפרנסים מתיירות

כיום ניתן למצוא בקרית שמונה בתי מלון, לצד בתי הארחה רבים, מוטלים לצד אכסניות, וצימרים לרוב. למעשה, בשנים האחרונות אפשר לומר שקרית שמונה היא עיר תיירותית לחלוטין ומלאה באטרקציות, בילויים אזורי צרכנות תוססים ועוד. 

כמו כן אפשר למצוא בקרית שמונה בתי אוכל שנועדו לשרת את התיירות בקרית שמונה ושפע אטרקציות ומקומות בילוי באיזור קרית שמונה, שחוסים בצל העיר ושייכים לעיר.

5. הריחוק של קרית שמונה ממרכז הארץ מחייב אותה להתבסס על נותני שרות מקומיים.

זאת, יחד עם העוני שממנו צמחה קרית שמונה גרם לבעלי מקצוע בקרית שמונה לקבל גוון מיוחד ומקומי.

כמו שכתבנו למעלה, העסקים בקרית שמונה נתנו פתרונות ושירותים לאוכלוסייה עניה ברובה הגדול ולא פחות חשוב, אוכלוסייה קטנה יחסית שחיה יחד כמעט כמו בקומונה. אם נרצה להבין קצת איך זה היה ואיך זה  נראה, אפשר לספר שאת המקרר תיקנו שוב ושוב בקרית שמונה, כי לא היה כסף למקרר חדש. הטכנאי לתיקון מקררים קנה ירקות אצל בעל המקרר, שבתורו הסתפר אצל האח של טכנאי מזגנים והוא בתורו תיקן את האופנים שלו אצל השכן של הקצב, שבתורו קנה במכולת השכונתית של הסנדלר המיתולוגי של קרית שמונה. בימי שישי או חגים קונים פרחים בחנות הקרובה ואת הגינה מטפחים בעזרת גנן מוכר העובד בקרית שמונה. ככה נראו חיי המסחר בתחילתה של קרית שמונה, ובמידה מסוימת, חלקית אמנם אך עדיין קיימת, גם היום חלק מחיי המסחר של קרית שמונה עדיין מתנהל כך. זהו אחד המאפיינים של המסחר בקרית שמונה.

אולי יעניין אותך גם:

 
 
 
 
דילוג לתוכן