newlogo-removebg-preview

תרבות בקריית שמונה

קריית שמונה כאמור, הוקמה על ידי עולים שהגיעו מתימן, רומניה וצפון אפריקה בעיקר ואלו ביססו את תרבות העיר לפי שילוב של התרבויות מהן הגיעו. שלושת התרבויות השונות יצרו תרבות חדשה ומיוחדת לקריית שמונה. העיר ברובה הביאה תרבות מסורתית. 

בגלל שבעשרות השנים הראשונות של העיר, קשיים רבים פקדו אותה כמו בעיות ביטחוניות רבות עם הגבול הלבנוני, תושבי העיר לא יכלו להתמקד ביצירת אירועי תרבות. הדאגה לביטחון תעסוקתי ואישי, גברו לצערם ולצערנו על בניית אופי תרבותי לישוב. הפועל קריית שמונה, קבוצת הכדורגל של העיר שיוסדה ב1956, איגדה סביבה את רוב תושבי העיר ושימשה מרכז ספורט בולט בקריית שמונה, אך זו שיחקה בליגות הנמוכות ולא הגיע לליגה הראשית והבכירה של ישראל בזמנו. 

עד סוף שנת 1989, האוכלוסייה בקריית שמונה שמרה על מספרה – הילודה התאזנה עם היורדים מהעיר. שנה לאחר מכן התחילה העלייה מברית המועצות למדינת ישראל בכלל ולקריית שמונה בפרט. 

בכל אחת מהעליות מאז קום המדינה, היוותה קריית שמונה שער כניסה לישראלי החדש. בעלייה מברית המועצות, קלטה העיר בערך 6000 עולים! בעיר בגודלה של קריית שמונה, כל שינוי בסדר גודל כזה באוכלוסייה, משפיע על כל תחומי החיים של אלו הנמצאים בעיר ועל פניה של העיר עצמה. 

בגלל מספרם הרב של התושבים החדשים שהצטרפו לקריית שמונה בעלייה מברית המועצות, הוקמה שכונה חדשה בעיר- "שכונת הוורדים". בשכונה זו ישנם בתים פרטיים והן בנייני קומות. תושבי קריית שמונה, למודי תרבות הבניה של קליטת עולים- כבר ידעו לתת את השירות הנדרש. עד היום קהילת השיפוצניקים, השרברבים, בנאים, בעלי מקצוע ונותני שירות רבים בקריית שמונה, הם מהאיכותיים ומהמשתלמים בארץ. 

אל השכונות החדשות שניבנו בעיר, עברו לא רק העולים אלא גם תושבים ותיקים של קריית שמונה. את הדירות בשכונות האחרות בעיר שפינו התושבים הוותיקים, קנו העולים החדשים. משחק הכיסאות הזה יצר מציאות שבה כל שכונה בעיר היו מאכלסת גם תושבים ותיקים וגם עולים חדשים. המגורים המעורבבים גרמו לכך שלא היתה הפרדה אזורית מובנית בין האנשים בעיר והאוכלוסייה של קריית שמונה הפכה לאחת.

מקור השוני בין התרבויות

העולים מצפון אפריקה וממדינות ערב, הגיעו למדינת ישראל ולקריית שמונה מתרבות מסויימת, בעיקרה כפרית ומבוססת על חקלאות (כמובן שיש יוצאים מן הכלל). העולים מברית המועצות, בראש ובראשונה הגיעו ממקומות עירוניים ומתרבות עירונית. יש לציין שבשנים בהן התרחשה העלייה מברית המועצות, העולם כולו כבר היה מקושר יותר. עולים מצפון אפריקה בשנות ה50' חיו בעולם שונה ומבודל מאוד והביאו איתם תרבות שונה לקריית שמונה מהעולים מברית המועצות שהגיעו ארבעים שנה לאחר מכן כשהעולם כולו כבר היה מקושר יותר.

תרבות מקצועית

העולים הביאו איתם גם את התרבות בה גדלו וגם את ההכשרות בהן התמקצעו. כמו בעליות הקודמות, גם כל עולה חדש מברית המועצות שלא ידע עברית ברמה מספקת, נאלץ לחשוב על פתרונות תעסוקה יצירתיים כדי להתחיל להיטמע בקריית שמונה ובמדינת ישראל.

הפתרונות המקצועיים שמצאו עולי ברית המועצות לדרישות החיים בקריית שמונה, התווספו לאנשי מקצוע שיושבים בעיר עשרות שנים. שיפוצניק, דור שלישי למקימי קריית שמונה שגדל על יסודות אבותיו שבנו את העיר. מוסכניק שמשפחתו בעלת המוסך הראשון בעיר, גנן מקומי אשר נותן שירות באזור, שווארמה שכבר שנים כל איש צבא מכיר והפכה לשם דבר בתרבות הישראלית. אליהם הצטרפו למשל מורה נהיגה שעלה עם משפחתו מברית המועצות והמשיך את המקצוע בקריית שמונה. בקריית שמונה ישנם אלפי סיפורים בדיוק כאלה של אנשי מקצוע מהמעלה הראשונה אשר מעבירים את הידע שרכשו במהלך חייהם לילדיהם ואלו משם רק מעבים ומרעננים את הידע והמקצועיות.

העולים מברית המועצות הביאו לקריית שמונה מהתרבות הסובייטית את איכות ההכשרות וחשיבותם של התארים. הם הביאו את האהבה לקונצרטים ולתיאטראות ואת האוכל והאופי של ברית המועצות באופן כללי. כל הדברים האלו היו קיימים כמובן בקריית שמונה עוד לפני והובאו מראש כבר ע"י המתיישבים הראשונים אך לכל תרבות ומוצא יש אופי אחר. השילוב המיוחד בתוך השכונות כמו גם מספרם הגבוה של העולים החדשים באוכלוסייה, גרם לשילוב בין התרבויות להתרחש מהר יחסית וכיום האופי של קריית שמונה הוא אחיד ומעניין.

תרבות סטודנטיאלית וצעירים בקריית שמונה

הסטודנטים שמגיעים לקריית שמונה ממכללת תל- חי מביאים איתם עוד סוג של תרבות צעירה ותוססת ויחד, כל הגורמים האלו מייצרים חיי תרבות ובילויי מעניינים ומגוון אטרקציות מעניינות בקריית שמונה.

היכל התרבות ותיאטרון קריית שמונה מעלים עשרות הצגות והופעות במהלך השנה שמאחדים סביבם ת אוכלוסיית קריית שמונה והאזור. גם תושבי קריית שמונה מגיעים לאירועי תרבות בישובים שמסביב ויחסי הגומלים התרבותיים בין העיר וישובים סביבה מאפשרת חיבור נוסף בין המגוון האנושי באזור.

פאבים וברים, מרכזי בילוי ומסעדות צצים ברחבי העיר כל הזמן. אפשרויות הבילוי בעיר רק מתרחבות. 

קריית שמונה היא אחת הערים המרשימות בישראל. היא לא רק בנתה את עצמה בשתי ידיה, היא גם ייצרה לעצמה תרבות ואופי שלא ניתן לראות כמעט בשום מקום אחר. השילוב בין המוצאים השונים של התושבים, גרם להולדתו של אופי יחיד ומיוחד במינו שניתן לראות רק בקריית שמונה. כל אחד הביא מהמקורות שלו ומהילדות שלו ויחד יצרו כולם את קריית שמונה המגוונת והצעירה שאנו רואים היום.

קריית שמונה, נותנת ביטוי לכל חלק מהאוכלוסייה הישראלית ומהווה מאין כור היתוך מודרני שלא מוחק זהויות כדי ליצור מהן זהות אחת, אלא מבליט את האיכויות בכל זהות כדי ליצור זהות שלמה ומאחדת. התרבות של קריית שמונה מרתקת ומציעה מגוון רחב של פעילויות ופנאי שיכול לעניין כל אחד.

עם העבר של קריית שמונה אתם רק יכולים לדמיין מה צופן לה העתיד. מגוון פרויקטים עתידים  שיגיעו וכאלה שכבר אושרו, כמו המעונות לסטודנטים בעיר שעתידים להיבנות ולכלול בתוכן עוד מרכז תרבותי גדול, חיי התרבות בקריית שמונה עתידים קר להמשיך לצמוח.

תרבות בקריית שמונה – יש לכם מקום!

 

 

 

 

אולי יעניין אותך גם:

בית קפה בקריית שמונה – הקפה החם הטרי והטעים בקריית שמונה – בואו לקפה!

דילוג לתוכן