כל מה שחשוב לדעת על חדשות ואטרקציות קריית שמונה

מגזין פסיכולוגיה, פסיכולוג

בקריית שמונה

אשמה הורית

ילד ראשון הגיח לעולם ואיתו המון אהבה אבל גם רגשות האשמה. מדוע הם חייבים להיוולד ביחד עם התינוק והאושר שהוא מביא איתו? מתוך דאגה לרווחתם ולשלומם בכל רגע נתון. הורה חווה רגשות אשמה במהלך היום ולאורך כל שנותיו כהורה לילדים, כשתמיד אותה התחושה שהם לא מספיק טובים ושהם לא מספיק עושים למען ילדיהם גם אם הם עשו הכול.

אשמה הורית הפכה לחלק אינטגרלי מחייהם של הורים כמו איבר נוסף בגוף, שממאן להשיל את עורו ולצאת לעצמאות, אלא הוא מוזן מהגוף עצמו שמספק לו "מזון" לתחושת האשמה שלעיתים הם נוטים להסתיר, להתכחש או לכבות ולו כדי לא לתת להם לצוף כדי לא לשבש את מהלך היום ובכלל את החיים. 

מה מקורה של תחושה זו?

תיאורטית, הערכה קוגניטיבית של רגשות על פי לזרוס מסבירה שהרגשות מתעוררים מתי שהאדם רואה מצבים ומפרש אותם בדרכו שלו כאשר לכל רגש יש את הסיפור שלו וכשזה מגיע לרגש האשמה, הוא הופך את העלילה בסרט שהוא יצר לעצמו ל"עלילה דרמטית" על פי תיאורו של לזרוס. רגש זה מתעורר כאשר האדם רואה את המצב שמולו ככישלון אישי הנוגד את ערכיו, השקפותיו ואת המוסריות שלו כלפי האחר. יש לחשיבה זו משקל רב שכן, כל חוויה שאנו עוברים במהלך החיים, עוברת תהליכים מתוך עצמנו, הדרך בה אנו תופסים מקרה שקרה, משפיעה על הרגשות שלנו ועל אינספור דברים אחרים. פסיכולוגית בקריית שמונה מזהה את רגש האשמה אצל ההורים כשהיא מנווטת אותם לחשוב חיובי ולזכור שאשמה הורית היא רגש טבעי אך יחד עם זאת, לא צריך לתת לו מקום רב מדי. 

אשמה = רגש שלילי

האשמה נתפסת אצלנו כרגש שלילי שיש להמנע ממנו אבל זו לא המציאות. אשמה חשובה מאוד בשביל תחילת חיינו בה אנו לומדים להתנהג בחברה וגם בכל שלב אחר בחיים. הזיכון של תחושת האשמה שמתרחשת בעקבות התעוררות רגש האשמה, שומרת עלינו מלעשות דברים שאינם מקובלים בחברה או שאינם מקובלים עלינו.

 

אם אנו יודעים שגנבה עלולה לגרור אשמה אחריה, לא נגנוב. אם אנו יודעים שלאחר בגידה בבן הזוג נרגיש אשמה, אולי לא נבגוד. לאשמה תפקיד חשוב ביחסים שלנו אך צריל לדעת גם מתי אנו מרגישים אשמים שלא לצורך. אשמה הורית הרבה פעמים יכולה להיות מוגזמת ולכן פסיכולוג קריית שמונה יעשה הכול כדי להשקיט מחשבות טורדניות אלו שמקורם ברגשות אשמה, וינסה לאזן בין רגש האשמה לרגש החמלה. 

אשמה וקריירה

בעידן של היום נשים וגברים הם קרייריסטים, הנעזרים בקאוצ'ר מאמן אישי להשגת מטרות, הם חסרי תקנה שרוצים להגשים את עצמם, זאת לאחר שהגשימו את האמהות או האבהות שלהם בין אם הם המשיכו בדרכם או בין אם הם יצאו לפתח את הקריירה שלהם אחרי שהילדים נולדו או הגיעו לגיל שמאפשר חופש להיות מחוץ לבית שעות מרובות.

הורים תמיד רוצים להיות הכי טובים שיש בעבור ילדיהם אך שמוצבים בפניהם אתגרי החיים כמו קריירה, פרנסה, שימור הזוגיות וכמובן מימוש עצמי. אז צף ועולה לו רגש האשמה שאומר בקול "הילדים צריכים אתכם, לאן אתם חושבים שאתם הולכים? קודם הילדים ולאחר מכן אתם והקריירה שלכם". ההורים ששומעים את הקול הטורדני הזה נמצאים בתחושות אמביוולנטיות שכן, מצד אחד הם חייבים לפרנס את ילדיהם כדי לחיות ברמת החיים אותה הם רוצים לחיות ולענות על כל צרכיהם ומצד שני, הם לא יכולים להיות כל הזמן עם הילדים שלהם וכך לגרום להם להיות תלותיים בהם. פסיכולוג קרית שמונה תפקידו להסביר להורים את הסיטואציה ולהקשיב לרחשי ליבם ולתחושות האמביוולנטיות כדי לעשות סדר אחת ולתמיד, ולו כדי שהם יצליחו ליהנות מהעשייה שלהם וליהנות מהשהות עם ילדיהם.

סבלנות – שם המשחק

המרוץ שלנו ההורים סביב הצלחה וכסף, גורם לנו לעיתים להתנהל כמו הר געש פעיל שכל רגע עומד להתפרץ ולפזר אש רותחת לכל כיוון וכשזה מופנה כלפי הילדים שלא עשו דבר חוץ מהעובדה שהפריעו לנו באמצע משהו בטעות, אנו מרגישים כישלון ממשי באופן ההתנהלות שלנו עם הילדים ואי היכולת לשלוט בכעסנו ואף לגלות סבלנות. אנו מהווים דוגמא לילדינו ואם נרשה לגורמים חיצוניים להשפיע עלינו ונכניס אותם בין כתלי ביתנו, לא נדע לעשות את ההפרדה ונצא מאיזון שיוביל לאי שקט פנימי וחוסר סובלנות כלפי כל הסובבים אותנו. פסיכולוגית בקריית שמונה תלמד את ההורים סבלנות מהי ואיך ניתן להשאיר את העבודה בחוץ בו ברגע שנכנסים הביתה ולא לתת לה להשתלט על חיינו ועל הזמן שלנו עם ילדינו. 

מודעות עצמית

ברגע שהצלחנו לזהות את רגש האשמה עולה במעלה כפות רגלינו ומגיע לליבנו, נדע לאזן אותו ולגרום לו לקבל את מקומו ובאותה המידה, למצוא את דרכו החוצה בדיוק מאותה הדרך שבה הוא נכנס. היכולת שלנו כהורים לקחת אחריות על עצמנו ולהיות במודעות עצמית גבוהה, היא זו שתעשה את השינוי שאנו מייחלים לו ואשר תמזער את תחושת האשמה בכל רגע שהיא תבוא לבקר.

האופן בו נלמד שאין באפשרותנו לספק את כל צרכיו של ילדינו וזה בסדר, כי בעצם זה יעניק לו את היכולת ללמוד להתמודד עם תסכול, דחיית סיפוקים וויסות הרגשות שלו, רק כך הוא יצמח ויתפתח ללא תלות בהוריו וימצא את הדרך שלו ואת הקול הפנימי שלו. הילדים שלנו הם המראה לעצמנו וככל שנבחר ללכת בדרך בה אנו טופחים לעצמנו על השכם, הם יעריכו אותנו יותר ויראו בנו מודל לחיקוי. פסיכולוג קרית שמונה יוביל את ההורים לנקודת ההתחלה במקום בו לא היו רגשות אשמה ולמצוא את המקום ממנו היא צמחה כדי להראות להם דרכים חדשות, שתמזערנה את תחושת האשם לא מעט בזכות חמלה עצמית שמקורה במחשבות חיוביות ואופטימיות.

לחמול ולהיות

אשמה הורית היא רגש שצריך לדעת לחבק ובאותה הנשימה, לדעת לאזן ובזכות פסיכולוג בקרית שמונה, יהיה ניתן למצוא את עמק השווה ואת הדרך שתוביל לשלווה נפשית. 

 

 

 

 

אולי יעניין אותך גם:

חנות חיות בקרית שמונה >>>
רואה חשבון באזור קרית שמונה >>>
מספרה מקצועית ואמינה בקרית שמונה >>>
רופא שיניים מומחה בקריית שמונה והסביבה >>>

דילוג לתוכן