כל מה שחשוב לדעת על חדשות ואטרקציות קריית שמונה

מגזין פסיכולוגיה, פסיכולוג

בקריית שמונה

הפרעות אכילה

דמות רוקדת בטיקטוק עם מבנה גוף רזה, שיער ארוך שחור וחלק וחולצת בטן צמודה, כיכבה לה לצלילי שיר מוכר כשנערה מתבגרת בגילה, צופה בה שוב ושוב כשבליבה, היא מייחלת להיראות כמוה, לרקוד כמוה, להתלבש כמוה ופשוט להיות מישהי אחרת ולא היא. הנערה הצופה המתבגרת, מבינה שהקנאה מציפה אותה עד כלות שהיא מחליטה לעשות דיאטת כאסח, כזו שתגרום לה להיראות כמו הדמות הרוקדת בטיקטוק. נשמע סיפור מוכר? בוודאי. והסוף כמובן ידוע מראש. פסיכולוג בקריית שמונה מומחה להפרעות אכילה יאבחן את הנערה לא לפני שהוא יבין מה הגורם להפרעה כדי לדעת לטפל בשורש שלה, ולעזור לנערה ולכל מי שחווה הפרעת אכילה כזו או אחרת, לצאת ממנה רגע לפני שיהיה מצב בלתי הפיך. 

הפרעות אכילה – מהן?

התעסקות תמידית באוכל ובמשקל היא תחילתה של הפרעת האכילה אשר פוגעת בכל רובד בחיים ובעיקר בגוף עצמו. הפרעות האכילה הן שם כולל להפרעות שקשורות בדפוסי אכילה לקויים אשר משפיעות על הנפש או מושפעות ממנה ומשפיעות גם על היכולת לתפקד באופן עצמאי, ליצור חברויות עד הרגע בו יהיה טיפול ראוי על יד פסיכולוג בקריית שמונה וצוות מטפלים, שיעזרו במציאת דרכים להתמודדות עם הפרעות אלו ויציאה מהן כמה שיותר מהר ובשלבים.  

אנורקסיה נרבוזה

הפרעת אכילה נפוצה מאוד אשר מאופיינת בירידה קיצונית במשקל באמצעות הרעבה עצמית, הקאות, שימוש בחומרים משלשלים ופעילות ספורטיבית, כאשר המטרה היא לא לעלות במשקל ולא לאפשר לאוכל להזין את הגוף ולו כדי לרדת במשקל ולהגיע לתוצאה הרצויה וכמה שיותר מהר. הפרעה זו לרוב מתחילה אצל נערים ונערות צעירות ובגלל עומק ההפרעה בנפש, היא עלולה להמשך בצורה זו או אחרת גם בחייהם הבוגרים. נערים ונערות שחולים במחלה הזו, מביטים במראה ולא רואים את הרזון שאנו רואים, הם יהיו בשאיפה בלתי נתפסת להמשיך ולרדת במשקל גם כאשר הקרובים להם, יתחננו מהם לאכול. 

בולימיה נרבוזה

רובנו חוטאים באכילת יתר של מתוקים או חטיפים או נשנושים האהובים עלינו, כשאנו רוצים לפצות את עצמנו על אהבה שאינה בחיים שלנו או על מילה לא יפה שנאמרה לנו ולעיתים, תחושה לא טובה עם עצמנו ועם מי שאנחנו, תגרום לנו לשלוח יד לחפיסת שוקולד ולסיים אותה עד תומה. הפרעת האכילה בולימיה נרבוזה היא ההיפך הגמור מאנורקסיה אך יחד עם זאת היא דומה לה במידת מה.

 

בהפרעה זו, הנערה או הנער יאכלו כמויות מזון גדולות מכפי הצורך של הגוף, מבלי להקשיב לאיתותי השובע השונים שהגוף שלנו מסמן לנו בדרכו שלו ובדומה לאנורקסיה, הם יעשו הכול כדי שכל הכמות הזו תיעלם כפי שהיא באה על ידי פעילות ספורטיבית אינטנסיבית, שימוש בחומרים משלשים והקאות. פסיכולוג בקרית שמונה ידע לאבחן הפרעה זו על פי הרגלי האכילה התכופים של הנערה אשר נתקפת בבולמוסי אכילה ולאחר מכן דואגת להוציא את שאכלה מגופה, לא משנה באיזה מחיר. 

הפרעת אכילה כפייתית

הרצון שלנו לאכול מגיע בזכות צלילים נחמדים שהקיבה משמיעה וזאת כדי לומר לנו "היי, אני רעבה", באותה המידה כמו שהיא אומרת לנו מתי לעצור כשיוצא לנו גרעפס, בדיוק כמו לתינוק שסיים להניק או לאכול מבקבוק, אנחנו תמיד ממתינים שהוא יעשה גרעפס מיד אחרי האוכל, רק אז נדע שהוא שבע. יש מקרים קיצוניים בהם הפרעת האכילה הופכת להיות כפייתית ללא הקשבה לקיבה שצועקת הצילו, אלא לרגשות האשמה ולתחושת חוסר השליטה שהופכים להיות חלק מהפרעה זו לאורך זמן. בהפרעה זו הנער או הנערה נתקפים בבולמוס אכילה חסר שליטה כשהיא אוכלת כמות גדולה של אוכל ללא בקרה וללא סינון, מה טוב או מה לא. פסיכולוגית קרית שמונה המתמחה בהפרעות אכילה, תדע להביט בעיניה של הילדה ולהבין מהיכן מגיעים רגשות האשמה ומדוע היא בוחרת להאביס על קיבתה ללא גבולות ולא להקשיב לגופה.   

טיפול פסיכודינמי

דיבור ההפרעה בהשמעת מילים מאפשר למטופלת לבטא את פחדיה בקול רם, מה שהיא לא ידעה לומר או לזהות בעצמה אלא בזכות אלו ששמו לה מראה למצבה הפיזי והנפשי. במסגרת טיפול זה הפסיכולוג בקריית שמונה ידע לגעת בשורש הבעיה על ידי זיהוי הקונפליקטים הנפשיים והסיבה לדפוסי האכילה הלקויים. היכולת לבטא במילים את הפחדים ואת המצב כפי שהוא, מאפשר למטופלת לעבד את החוויות והאירועים שגרמו לה להגיע לאן שהיא הגיעה, להביא אותה למודעות עצמית ומשם לרפא את הכאב והטראומות בחייה או לכל הפחות, לעזור לה להתמודד עם הקשיים שהפרעת האכילה מביאה איתה. 

טיפול קוגניטיבי התנהגותי

הטיפול הכי יעיל מבין שאר הטיפולים הוא הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי שמתבסס על זיהוי ההתנהגות וחשיבה, שמקורם בהרס עצמי אשר מאפשר למטופלת להחזיר את השליטה הבריאה לחייה ולהתנהל בצורה נכונה עם דפוסי האכילה שלה, תוך שימת לב למה שנאמר לה במהלך כל הטיפול על ידי פסיכולוגית בקרית שמונה. ברגע שהמטופלת נרתמת לתהליך, היא זוכה לאהדה מהסביבה שלה על שהצליחה בזכות עצמה לעמוד על רגליה ולעשות את הדבר הכי טוב בעבורה ובעבור עתידה. 

טיפול משפחתי

נערה שאובחנה על ידי פסיכולוג בקרית שמונה שיש לה הפרעת אכילה ואשר תקבל טיפול מתאים, לא תצליח להתגבר על פחדיה ולחזור לעצמה אם הסביבה בה היא נמצאת לא תתמוך בה ותאהב אותה לאורך התהליך הקשה של הטיפול הפסיכולוגי בהפרעות אכילה. זו בדיוק הדרך להיגמל מדפוסים כמו להיגמל מדברים ממכרים שהדרך להיגמל מהם רצופה בקשיים אך אם באמת רוצים, הכול יכול לקרות. מטופלת שמתחילת את הטיפול הראשון עוברת ביחד עם המשפחה, כשהמטרה לשפר את היחסים ואת דפוסי התקשורת שיכולים לסייע בהחלמה לאלתר מהפרעת אכילה.

 לסיכום

חשוב לגלות את ההפרעה כבר בתחילת דרכה ולקרוא סימנים זאת כדי לעקור את המחלה מהשורש ולהציל חיים על ידי פנייה לפסיכולוג קריית שמונה. הפרעות אכילה שמטופלת בשלב מאוחר, יכולות להגיע גם עד מוות ולכן, טיפול פסיכולוגי הוא הכרחי לכל אדם עם הפרעות אכילה.
אם אתם או מישהו שאתם מכירים סובלים מהפרעות אכילה, צרו קשר עם פסיכולוג קריית שמונה או כל גורם מוסמך.

 
 
 
 
 
 
דילוג לתוכן