כל מה שחשוב לדעת על חדשות ואטרקציות קריית שמונה

מגזין טיולים, מדריך טיולים

בקריית שמונה

המדריך שלנו חברמן

מי מאיתנו לא זוכר את מדריכי הטיולים מקרית שמונה, שעשו לנו סיורים מודרכים בצפון במסגרת טיולי בית הספר או מסעות התנועה? מדריך הטיולים מקרית שמונה מאז ומעולם היה החברמן שסוחף את כולם אחריו, שיודע איך קוראים לכל עץ ופרח, שיספר לנו סיפורי אלף לילה ולילה על כל חורבה ואבן בדרך, שמכיר את הטיפוסים שמאכלסים את המקום ואת הסיפורים שמאחוריהם. אלה שפגשנו ואלה שהשאירו לנו סימנים בדרך. אבל אף פעם לא סיפרו לנו איזו הכשרה מקבלים מדריכי הטיולים בקרית שמונה כדי להעביר סיור מודרך בראש פינה או במסלולים בקריית שמונה.

מורה נבוכים

קודם כל, צריך לעשות את ההפרדה הברורה בין מדריך טיולים לבין מורה דרך. מדריך טיולים מקבל את הכשרתו ממשרד החינוך ויכול להדריך רק בתי ספר וגנים לפי מסלולים מוגדרים מסוימים שבהם הוא הוכשר או באזור מסוים בארץ על פי הכשרתו. בתנאים מסוימים, מדריכי טיולים יכולים להדריך גם מבוגרים, אבל רק במסלולים או באזורים שבהם הוכשרו לכך, כמו למשל מדריכי החברה להגנת הטבע.

מורה דרך הוא אדם שעבר הכשרה של שנתיים הכוללת לפחות 70 ימי סיור בשטח ולומד המון תחומים: ארכיאולוגיה, היסטוריה, תיאולוגיה, זואולוגיה, בוטניקה, גיאוגרפיה, אומנות, ארכיטקטורה ואקטואליה. יחד עם זה הוא מקבל הכשרה גם בתחומים הקשורים לניהול וארגון קבוצות, כמו ביטחון ובטיחות, עזרה ראשונה, ארגון וניהול, תקשורת בין אישית, עמידה מול קבוצות והכרת קהלי היעד השונים.

רישיון מורה דרך ממשרד התיירות מעניק את הזכות להדריך בכל מקום בארץ ולארגן נופשונים מלאים כולל הסעות, מקומות לינה, הסעדה ועוד. מורה דרך חייב לחדש את רישיונו מדי שנתיים ולהשתתף בימי השתלמות מטעם משרד התיירות.

לידיעתכם: אם מדריך את קבוצתכם בטיול אדם שאינו מורשה לכך מטעם משרד התיירות, או אפילו הרישיון שלו לא בתוקף, הוא עלול להיקנס על כך והטיול עלול להיקטע בעיצומו. לכן חשוב כשאתם מזמינים טיול שתבדקו שלמורה הדרך שלכם יש רישיון מורה דרך בתוקף. אם בחרתם במדריך טיולים – שיש לו את תעודת ההסמכה להדריך באזור שבו אתם מטיילים.

מחפשים מדריך טיולים בצפון? התקשרו עכשיו או צרו קשר לתיאום טיול >>>

המיוחדים של קרית שמונה והגליל

סיורים בקריית שמונה ובסביבתה כוללים מידי פעם גם מסלולים רכובים, כגון על טרקטורון או ג׳יפים במקרה כזה על המדריך להיות גם בעל רישיון נהיגה על כלי הרכב והדרכת טיולים רכובים בתוכו. גם סיורי ליקוט ורוקחות דורשים הכשרה והסמכה מיוחדות. מי שמבין קצת בתחום יודע שצריך לדעת להיזהר לא רק מחומרים מלאכותיים, אלא גם מצמחים רעילים בטבע.

עוד סוג טיולים שדורש הכשרה אומנותית מיוחדת, הם הטיולים לחובבי הצילום. מסלולים בקריית שמונה יכולים להניב שלל מהמם של תמונות טבע מרהיבות. גם אם שום פקח לא יבוא לעצור את מדריך הטיולים שלכם על זה שאין לו תעודה בצילום, אם זה סוג הטיול שאתם מעדיפים, כדאי שתבררו ותעזרו לשם כך בהמלצות  מאנשים שמכירים את המדריך אישית.

קשה יש רק בלחם

אוהבים לגלוש ממדפי סלע? אומגות עושות לכם את זה? טיפוס על צוק אנכי מרגש אתכם? מדריכי הטיולים בקרית שמונה ממש באותו ראש כמוכם. חובבי האתגרים בינינו ירצו בוודאי לדעת שיש גם מסלולים מיוחדים להכשרת מדריכי טיולי אתגר כגון סנפלינג, גלישה או צלילה. אבל אם אתם רוצים לחזור מהטיול בריאים ובכושר גם למסע הבא, לפני שאתם לוקחים מדריך טיולים מקרית שמונה למסע של סיורים אתגריים מודרכים בצפון, כדאי שתבררו את ההכשרה וההסמכה שלו גם בזה.

טיולי נשמה

למורה דרך יש את ההסמכה להדריך טיולים, אבל מדריך טיולים לא יכול לשמש במקום מורה דרך.

בכל זאת, לאחרונה, יש גם את התנועה ההפוכה: לא רק מדריכי טיולים שמנסים לשדרג את ההכשרה וההסמכה שלהם כדי להיות מורה דרך, אלא גם קורסים ייעודיים למורי דרך שרוצים לעשות הסבה להדרכת טיולים למוסדות של מערכת החינוך.

הסיבה לכך היא שהקורונה, השתלטות האינטרנט על חיינו והנסיגה של הנוער מהיכולות לפתח תקשורת בין-אישית, הביאו למחסור נואש באנשי חינוך, גם ובעיקר חינוך לא פורמלי.

אז מסתבר שמורה דרך שמדריך מבוגרים שהזמינו טיול מרצונם החופשי, לא תמיד מחזיק בכישורים שיש למדריך טיולים מקרית שמונה שחקר את השטח יותר דרך הרגליים ונושם את האווירה של המקום מהיום שבו נולד ובו הוא מדריך. לכן גם מורה דרך צריך לקבל הכשרה איך לפתח התעניינות, לפתות לחוויות לא וירטואליות, לעורר ולגרות את הסקרנות של החבר'ה הצעירים בסיור מודרך בראש פינה למשל ולהציג אלטרנטיבה לפיתויים שבמרשתת.

אין תחליף לקשר בין אישי

אז מה שאנחנו לומדים מזה הוא, שעם כל הכבוד לרישיון ולחוקי משרד התיירות, אין תחליף למדריך שנותן את עצמו בטיול. המדריך צריך להיות אישיות, מנהיג, להביא את הסיפור שלו לחוויה מהטיול. יש הבדל עצום בין מורה דרך שרק מציג בפניכם את הנוף לבין מדריך שמביא את עצמו, את הסיפור שלו, את החיבור שלו למקום וסוחף את הקבוצה שלכם איתו.

לסיכום

כאשר אתם בוחרים לתכנן נופשון, שיכלול סיור מודרך בקרית שמונה, סיור מודרך בראש פינה או כל טיול אחר בגליל, חשוב שתוודאו, למען ביטחונכם וביטחון הקבוצה שלכם  וגם לטובת ההנאה מהטיול, שיש למדריך את הרישיון וההסמכה המתאימים. הרישיון וההסמכה צריכים להתאים גם למסלול, גם לסוג הטיול שבחרתם ובעיקר לקבוצה שלכם.

ביחד עם זה, אל תוותרו על החום האנושי שהמדריך שלכם מקרין ועל הכריזמה. גם אם חזרתם מהטיול עייפים, העיקר שתהיו גם מרוצים! 

 

 

 

 

אולי יעניין אותך גם:

פרקטים בקרית שמונה >>>
חנות תכשיטים קרית שמונה >>>
תשמישי קדושה בקרית שמונה >>>
שטיפת רכב באזור קריית שמונה והצפון >>>

דילוג לתוכן